Saturday, February 13, 2010

DEBT MANAGEMENT

Bercerita tentang "HUTANG" pasti perkataan itu tidak lari dari fikiran kita.Menjelang awal bulan, apabila gaji masuk, kita dah berkira2 untuk membayar ansuran kereta, rumah, bil telefon, personal loan, kad kredit dan lain-lain keperluan. kekadang tak sampai minggu ke-2 , hampir 2/3 gaji telah habis...Inikah senario yang hendak kita lalui sepanjang zaman pekerjaan kita? Fikirkanlah....

Untuk mencapai Financial Freedom kita perlu bijak menangani masalah HUTANG ini...Sesetengah orang berkata : 1)tak perlu berbelanja menggunakan kad kredit 2) tak perlu membeli rumah yang tidak mampu dimiliki 3)beli barang keperluan sahaja @ belanja ikut kemampuan 4)kurangkan makan luar dan yang paling buruk 5)buat pinjaman baru untuk melangsaikan nya...

Walaubagaimanapun , 2 masalah besar yang menghantui untuk DEBT MANAGEMENT :

1) Anda telah berada dalam situasi berkenaan jadi apa yang perlu dilakukan ?
2) Anda telah mencuba tetapi ada sesuatu masa anda terpaksa berhutang disebabkan yuran perubatan @ masalah kereta ...sampai bila ia akan berakhir?

Financial Freedom boleh dicapai dengan menyelesaikan masalah HUTANG ini dahulu. Caranya : SAVING

"Jika anda menyimpan RM220 setiap bulan dalam UNIT TRUST (dana pelaburan) selama 40 tahun, hasilnya RM1 juta*..."

"Jika anda menyimpan 10 tahun lebih awal (50 tahun)  anda hanya perlu menyimpan RM90 sebulan untuk mencapai wang simpanan RM1 juta*"

"Jika anda menangguhkan simpanan anda 10 tahun (30 tahun saving) anda perlu menyimpan RM550 sebulan untuk nilai simpanan RM1 juta*..."

*Andaikan kadar pulangan 9% setahun.

Jadi , dengan serendah itu, anda akan berjaya mencapai Financial Freedom. So it can be done but with a good managing and fund. Jadi kenapa perlu tunggu?

No comments:

Post a Comment